Å hjelpe barn med å utvikle mattehjerne er enklere enn mange tror. For her har tradisjonsrike byggeleker som å bygge med klosser, pusle puslespill og lek med geometriske former stor effekt.
å utvikle romfølelsen
Felles for alle slike byggeleker er at de utvikler romfølelsen. Den hjelper oss med å forstå den tredimensjonale verdenen vi lever i. Du bruker romfølelsen din når du skal pakke ting i bagasjerommet, leser et kart eller deler opp en kake. Denne evnen er viktig i mange yrker hvor man må navigere eller styre bevegelsene til noe – som å sikre at fly lander og tar av trygt. God romfølelse kommer også godt med når du skal montere et møbel fra IKEA eller et barnesete i bilen.
Romfølelse, matematikk og konstruksjonsleker
Det er også en sammenheng mellom romfølelse og matematikk. Det viser en hel serie med forskningsrapporter. Romfølelsen et barn har når det er 3 år kan i stor grad forutsi hvor god barnet er i matematikk et år senere. Og barn i alderen 9-12 år som har god romforståelse, søker ofte til utdanning hvor de må mestre matematikk og vitenskap på et høyt nivå. Slike fag krever ikke bare at man mestrer tall, men også diagrammer, tidslinjer og kart, og da er romfølelse viktig. Dessuten er det en kobling mellom hjerneområder som gir oss tallforståelse og områder som lar oss fatte rom og tid. Hjerneforskere snakker derfor ofte om «space, time and number» in the brain.
Hjernecellene som lærer oss å forstå tallenes betydning, danner en slags mental tallinje som får støtte av romforståelsen. Derfor vil også spill med tallinjer og bruk av målebånd, tommestokk og linjal være med på å utvikle barns mattehjerne.
Romfølelsen kan også påvirkes hvis barn får leke med byggeleker som gir forståelse av rom og former. Når vi for eksempel bygger med klosser, oppstår mange situasjoner hvor vi må tenke matematisk. Klosser skal sortere, måles og telles. Vi må sette dem sammen i en bestemt rekkefølge og form. Slik bygging trener opp forståelse av mønstre, form, størrelse og mye annet.
Råd fra Forskerfabrikken om byggeleker
Hvordan kan så vi voksne sikre at barn får godt utbytte av byggeleker som øker romfølelsen. Her er får du de viktigste tipsene:
- All konstruksjonslek med klosser som Lego eller magnetiske brikker, utvikler romfølelsen. De lar barn oppleve at mindre deler kan settes sammen til større deler. Slike leker gir også muligheten til å oppdage telling, og hvordan måling er nødvendig for at ting skal passe sammen. Samtidig kan du snakke om det dere gjør og bruke ord som beskriver plassering og rom. Slike samtaler oppstår lett hvis dere f. eks. følger en oppskrift sammen og må snakke om hva dere skal gjøre. Av samme grunn er det bra for barn å bygge sammen med andre. Da utvikler de også språk og samarbeidsevne.
- Puslespill er også bra, for de trener opp evnen til å rotere former og se hvordan mindre deler kan settes sammen til noe større. Her viser forskning gunstig effekt av enkle puslespill allerede i 2-års alderen.
- Puttebokser og andre leker som krever gjenkjenning av geometriske former er også bra. Her kan du som er voksen snakke om trekant, sirkel og firkant. Du kan også snakke om hva som gjenkjenner de ulike formene. En trekant har for eksempel tre sider og tre hjørner. En sirkel har bare en sammenhengende side som buer seg jevnt rundt og ingen hjørner. Det kan også være bra å gjøre barnet oppmerksom at disse formene også finnes andre steder. Ta f. eks. firkanter. Hvor mange firkanter kan dere finne i rommet dere er i?
- Romfølelsen vil også utvikles i mange andre sammenhenger som når barn bygger en hytte. Det samme gjelder snekrer eller når de former ting med hendene som papirfly eller leire. For ikke å snakke om hvis du lager en skattejakt med kart.
Det er altså ingen tvil om at tradisjonsrike byggeleker er bra for barns utvikling. Utbyttet blir ekstra stort når vi voksne er oppmerksomme på alle muligheter for læring som finnes i disse lekene.
Se våre byggeleker herKILDER
- Jamie J. Jirout, e. a. (2018). Scaling up Spatial Development: A Closer Look at Children`s Scaling Ability and Its Relation to Number Knowledge. Mind, Brain and Education, pp. 110-119.
- Swiya Nath, e. a. (2014). Construction play and cognitive skills associated with the development of mathematical abilities in 7-year-old children. Learning and Instruction, pp. 73-80.
- Brannon, S. D. (2011). Space, Time and Number in the Brain. Academic Press.
- Pedagogikk på lag med hjernen
Pingback: Mattetips for de yngste - Forskerfabrikken