Jorun Nyléhn, som er førsteamanuensis i naturfagdidaktikk ved Universitetet i Bergen, ble jeg kjent med for noen år siden da jeg lette etter andre som var opptatt av MBE-feltet i Norge. Hun er spesielt interessert i arbeidsminnet, og jeg tok kontakt med henne for å høre hennes betraktninger om arbeidsminne og undervisning.
«Arbeidsminne er kjemperelevant for alle som underviser», er hennes første kommentar da vi tar en prat. «Her skiller vi oss ut fra resten av dyreriket, for vi har en frontallapp som har utviklet seg mye gjennom noen millioner år. Den gir oss en overordnet kontroll på tilværelsen. Det er for eksempel viktig å vite at arbeidsminnet ikke er en absolutt størrelse, men at det kan reduseres av ulike ting: for eksempel om man er sliten, trøtt eller allerede har fylt opp arbeidsminnet med informasjon. Det kan også være greit å vite at arbeidsminnet kan skrus mer på når vi skjerper oss. Vi trenger litt stress for å yte maks. Ikke for lite, ikke for mye.»
Kjennetegn hos barn med lavt arbeidsminne:
- Du ser at barnet faller lett i egne tanker, dagdrømmer eller lar seg distrahere.
- Du opplever at barnet ikke følger med, eller bare følger med på det som virkelig interesserer hen.
- Barnet har liten oppfinnsomhet når det kommer til å være kreativ og løse utfordringer.
- Barnet er stille i store grupper, mer aktiv i små grupper, men ofte uten å gjøre det hen skal.
- Barnet tar sjelden ordet for å svare på spørsmål foran hele klassen.
- Faglig utvikling er dårlig, ikke bare i ett fag, men flere.
- Barnet har utfordringer med å få med seg instruksjoner, ikke bare i ett fag, men i flere.
- Barnet har spesielt utfordringer med oppgaver som krever at hen både lagrer informasjon og bearbeider den.
- Barnet er ukonsentrert, kanskje også urolig.
- Barnet klarer ikke å holde orden på hvor hen er i en prosess av oppgaver.
- Vær også oppmerksom på barn som har utfordringer i livet som sykdom, foreldre som blir skilt og lignende. Slike belastninger reduserer arbeidsminnekapasiteten.
Kilder:
- Schewe, O. O., B. . (2020). Bruk arbeidsminnet optimalt. I Superhjernen. De beste strategiene for læring. (s. 52-53). Universitetsforlaget.