Når vi lærer av å vente

Å kunne vente på en belønning og nå et mål er en svært verdifull ferdighet. Det krever hard jobbing og evne til å tåle motgang. Her får du vite hvordan barnet ditt kan utvikle denne ferdigheten og gjøre det til en superkraft for å mestre livet. 

Psykologisk forskning viser at disse to egenskapene, å utsette belønninger og jobbe mot mål, henger sammen og har stor betydning for hvordan vi mestrer livet. Det viser blant annet et berømt eksperiment fra 1980-tallet. Her fikk 4-åringer i oppdrag å sitte alene i et rom med en marshmallow. Hvis de klarte å ikke spise den, skulle de få en til etter 15 minutter.

Da deltagerne ble fulgt opp mange år etterpå, oppdaget forskerne en overraskende sammenheng. De som klarte å vente med å spise marshmallows som fireåringer, hadde oftere en jobb de trivdes i og et bra familieliv da de var i 40-årene sammenlignet med dem som ikke hadde klart å vente.  

Vil du at ditt barn skal få superkrefter?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å lære hvordan!

Psykologiske mekanismer 

Psykologer mener at avanserte tenkeferdigheter som evnen til å kontrollere impulser, er en forklaring på resultatene i marshmallow-studien. Her trenger vi metakognisjon for å ta kontroll over egne tanker. I dette tilfellet viste det seg at barna som var flinke til å vente, klarte å styre tankene inn på noe annet mens de ventet ved å dagdrømme eller lignende.  

Vi kan lære å vente 

Oppvekstmiljø har betydning for hvordan barn klarer å vente på en belønning. Ta for eksempel en studie av barn fra USA og Japan.

Barna fikk to ulike utfordringer. I den ene skulle de vente før de spiste en marshmallow, og i den andre skulle de vente med å åpne en pakke.

Amerikanske barn var flinkest til å vente med å åpne pakken mens de japanske var flinkest til å vente med å spise. Forskerne bak studien mener forskjellen skyldes oppdragelsen barna hadde fått.

I Japan er man nøye med å vente med å spise til alle har fått og man sammen sier noe ala «god apetitt». Det er derimot ikke strenge regler for når man skal åpne pakker.

I USA er det omvendt. Det er ikke så strenge regler for når man begynner et måltid, men åpning av pakker innebærer ofte mye venting. Julegaver kan bare åpnes 1. juledag, og bursdagsgaver skal åpnes slik at gjestene kan se hva man får og man kan takke giveren. Det kan altså se ut som kultur og oppdragelse påvirker barns evne til å vente på noe godt.  

Å utvikle motstandskraft 

Å vente på en belønning har også en positiv bieffekt. Det utvikler evnen til å tåle motgang og holde ut. Barn som må vente får pågangsmot, også kalt «grit».

Se for eksempel for deg et barn som vil bli god i en idrett eller barn som sliter med lesing eller regning. De må trene i måneder og år for å bli bedre. Belønningen kommer ikke med en gang. Det krever selvdisiplin over lang tid, og underveis lærer de å takle utfordringer og jobbe mot et mål.  

Slik blir barn bedre i å vente på belønning 

  • Snakk om hvordan dere tenker når dere venter på en belønning. Er det noe som gjør det lettere som å dagdrømme, synge, leke eller lignende. Et annet triks er å sørge for at det som frister er ute av syne.  
  • Snakk om hvorfor vi må trene oss i å vente og tåle motgang. Uten denne evnen, er det masse vi ikke vil lykkes med. Du kan spørre barnet om det er noe hen gjerne vil få til, og forklare hvordan tålmodighet kan være til hjelp. 
  • Snakk med barnet om verdien av å planlegge godt. Kanskje dere kan planlegge noe hyggelig sammen som krever forberedelser?  
  • Få barnet til å spare penger til noe hen ønsker seg.  
  • Finn frem leker som byr på trening i å vente på belønninger og jobbe mot mål. Det kan for eksempel være puslespill, konstruksjonsleker og lignende.  
  • Gjør eksperimenter som krever arbeid, innsats og venting. Dere finner mange ideer her.  

Kilder:  

  1. Revisiting the Marshmallow Test: A Conceptual Replication Investigating Links Between Early Delay of Gratification and Later Outcomes, Tyler W. Watts et al, Psychological Science 
    2018, Vol. 29, s 1159–1177, 2018 
  1. Rational snacking: Young children’s decision-making on the marshmallow task is moderated by beliefs about environmental reliability. Kidd, C., Palmeri, H. & Aslin, R. N. (2013). Cognition, 126(1), 109–114. doi: 10.1016/j.cognition.2012.08.004
  1. Cultures Crossing: The Power of Habit in Delaying Gratification. Kaichi Yanaok et. Al., Psychological Science, vol 33, s 1172-1181, 2022 
  1. Childhood Obesity and Delayed Gratification Behavior: A Systematic Review of Experimental Studies, Carolina Caleza et al, J Pediatr, 2016 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *