Slik fungerer systemtenkning

Kanskje ikke akkurat det barn vil ha som hobby. Men barn som blir bevisst system-tenkning, får en superkraft når de skal mestre skolefag og fritidsinteresser. Som når de forsker på supersåpebobler.  

De vakreste såpebobler, store som badeballer, fløy omkring i klasserommet. Ungene hadde klart å lage sin helt egen supersåpebobleblanding. Det var bare et problem, de hadde glemt å notere ned det de hadde gjort.  

Vil du at ditt barn skal få superkrefter?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å lære hvordan!

Å lage system 

Vi hadde ikke laget et godt system for å holde orden. Dermed kunne vi heller ikke vite hvilket blandingsforhold av vann, glyserol og såpe det var i denne fantastiske oppskriften. Men vi gjorde eksperimentet på nytt, og nå skrev vi ned alt vi gjorde og fant superoppskriften; 3 liter vann, 2 desiliter oppvasksåpe og 0,5 desiliter glyserol. Den har vi brukt i Forskerfabrikken i alle år etterpå, og underveis har vi gjort nye oppdagelser. På dager med ekstra tørr luft blir den for eksempel enda bedre med litt mer glyserol, for det binder vannet.  

Systemtenkning i praksis 

Jeg visste det ikke da, men nå vet jeg at dette er et godt eksempel på systemtenkning. Her måtte vi først bli bevisst enkeltdelene i oppskriften, så kunne vi se på hvordan de virket sammen. Barn som blir bevisst system-tenkning får en fordel når de skal mestre skolefag og fritidsinteresser. Du husker kanskje da du måtte lære norsk gramatikk? Plutselig måtte du fordele kjente ord i merkelige kategorier som adjektiv, verb og substantiv. Du måtte analysere setninger og finne ut hva som var subjekt og objekt og hvordan de virket sammen. Hvis noen hadde fortalt deg at du samtidig lærte systemtenkning om språk for å lettere kunne lære andre språk, hadde det kanskje vært mer forståelig at du måtte bruke tid på det.  

System i babyfasen 

Nylig møtte jeg et par som hadde fått god trening i systemtenkning etter å ha oppdratt en Staffordshire bull terrier, en hunderase som er veldig krevende som valp. Gradvis innså de at det var fem ting den trengte; mat, vann, tur, lek og kos. Når disse behovene var dekket, gikk den ikke løs på inventaret. De lagde dagsplaner for hunden som gjorde den harmonisk. Da de fikk baby, bygde de videre på dette systemet og var sjelden i tvil om hva de måtte gjøre. Så lenge babyen fikk nok melk, nærhet og søvn og ikke kjente ubehag, var den fornøyd. 

Still spørsmål 

Heldigvis er det ganske enkelt å gi barn trening i systemtenkning. Kanskje gjør du det allerede uten å vite om det? For det handler i grunn om å stille spørsmål om alt fra det enkle til det mer sammensatte. Ta for eksempel en nyhet om flom. Hvor kom alt vannet fra? Hvor ble det av? Hvorfor ble det mindre vann etter hvert? For å svare, må dere tenke over hvordan vann forflytter seg via bekker, elver, veier, vannrør, vanndamp og regn. Dere oppdager de ulike delene av systemet.  

Finn årsaker og oppdag helheten 

Så kan dere lete etter årsaker. Hvordan virker delene sammen? Hvorfor kom det så mye vann akkurat her på denne tiden av året? Var det mye snøsmelting? Eller kanskje det var styrtregn? Er det kanskje mer enn en forklaring? Henger noen av forklaringene sammen? Påvirker de hverandre. På et enda mer avansert nivå kobler dere kanskje flommen til vannets syklus på jorda via snø og regn, ferskvann og saltvann og hvordan klimaet påvirker det hele. Hemmeligheten er å gå gradvis fra de enkelte delene til det sammensatte. 

Enkel skisse av de ulike stadiene i system-tenkning. 

System-tenkning for en bærekraftig fremtid 

UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon og hevder at systemtenkning er essensielt for å skape en bærekraftig fremtid. Verden er utrolig komplisert, og systemtenkning hjelper oss å orientere oss. Denne typen tenkning trenger vi dessuten for å tenke kreativt eller kritisk. Derfor er det å tenke systematisk en av superkreftene i årets julekalender fra Forskerfabrikken.  

Slik kan vi trene på å tenke systematisk 

Ferdighet Slik trener vi på den Eksempel 1 
Vi gjenkjenner de ulike delene og prosessene i et system.  Vi stiller hva, hvorfor og hvordan spørsmål. Hva finnes her. Hvordan er dette satt sammen? Vi oppdager hvordan  vannløselige farger farger vann. Styrken på fargen avhenger av forholdet mellom vann og farge.  
Vi ser hvordan ulike deler og prosesser påvirker hverandre.   Vi ser etter årsakssammenhenger for å forstå hvordan en ting leder til en annen. Hvorfor er noe slik. Hvordan skjedde det? Vi  blander like deler med rød og gult, rødt og blått, gult og blått. Nå har vi fått seks farger.  
Vi klarer å organisere de ulike delene og prosessene i større enheter.   Vi ser etter sammenhenger mellom de ulike delene og ulike årsaker og effekter. Kan vi se hvordan flere deler virker sammen i en større enhet? Vi bruker disse seks fargene og vann til å blande enda flere farger og oppdager prinsipper for fargeblanding. Kanskje utforsker vi også hvordan farger forandrer seg  i ulike typer lys. 
Vi får en dyp forståelse som vi kan bruke i nye sammenhenger.    Vi får et sammensatt og helhetlig bilde av systemet vi er opptatt av.  Vi får en helhetlig forstålse for hvordan farger oppstår og spiller sammen.  

Kilder:  

  1. Systems Thinking Skills of Preschool Children in Early Childhood Education Contexts from Turkey and Germany. ̧Sebnem Feriver, et al, Sustainability, vol 11, s 1478, 2019 
  1. The “thinking system” in a new school concept: A rhythmic teaching approach in physical education to develop creativity. Marta Rigon, et al, PLOS ONE, 16. April 2024.  
  1. https://www.arnecollen.com/wp-content/uploads/2012/07/Seven-Activities_AC_GM_99.pdf 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *