Det som er godt dokumentert, er at å være i god fysisk form fordi man driver med en idrett eller trener aktivt på andre måter, styrker kognitive ferdigheter (Bidzan-Bluma & Lipowska, 2018).
Det viser for eksempel et forsøkt med barn i alderen 8–11 år som deltok i et forsøk over flere måneder i USA (Krafft et al., 2014). Alle veide for mye, og ingen deltok i noen type idrett fra før. I dette forsøket fikk de tilbud om å dra til et helsesenter.
Der fikk alle mat og leksehjelp, før de ble delt i to grupper. Den ene gruppen trente utholdenhet gjennom lek og andre aktiviteter i 40 minutter, og den andre drev med kunst og håndverk eller brettspill for å trene opp konsentrasjonsevnen. Barna i gymsalen hadde en pulsmåler som ga dem poeng hver gang de gjorde noe som økte pulsen til mer enn 150 slag i minuttet. Den andre gruppen fikk ekstrapoeng for god oppførsel og innsats.
Før forsøket startet, ble barnas tenkeferdigheter og fysiske form målt gjennom mange ulike tester. I tillegg ble de lagt i en hjerneskanner som målte hjerneaktiviteten mens de utførte tester som avdekket evnen til å fokusere og sortere vekk uvesentlig informasjon. Det var ingen forskjell mellom de to gruppene, men åtte måneder senere var bildet annerledes.
Hjerneområder som er viktige for å fungere bra på skolen og sosialt, jobbet langt mer effektivt hos dem som hadde hatt gym fem ganger i uken, enn dem som hadde trent konsentrasjon. Slike effekter kan oppnås i løpet av noen uker, fant forskere fra Østerrike da de undersøkte skoleelever som trente styrke, koordinasjon, balanse og kondisjon i 30 minutter hver morgen i fire uker (Tilp, 2019).
Før forsøket startet, ble elevene testet i lesing og regning. De tok også ulike tester som målte eksekutivfunksjoner og kreativitet. Resultatene levnet ingen tvil. Elevene gjorde det bedre på de fleste av disse testene etter å ha trent regelmessig.
Råd om fysisk aktivitet
- Det er ingen tvil om at fysisk aktivitet har mange positive effekter både når det gjelder generell helse og kognisjon. Reflekter derfor over i hvilken grad dine barn er fysisk aktive. Hvordan kan dere øke aktivitetsnivået?
- Snakk med barna om fysisk aktivitet og hvor viktig det er å være fysisk aktiv. Kan aktiviteten økes med noe ekstra utstyr, nye leker eller lignende?
- Du kan også ta med elevene på ulike eksperimenter hvor dere f.eks. tester ut å stå mens du forklarer noe vanskelig, eller å gjøre noen yogaøvelser før dere starter en økt. Dere kan også undersøke om det å koble en bevegelse til noe dere skal huske, har en positiv effekt.
Få gratis kapittel av boken Ditt Smarte barn
Meld deg på i skjemaet så sender vi deg ditt gratis kapittel!
Kilder:
- Bidzan-Bluma, I. & Lipowska, M. (2018). Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health, 15(4). https://doi.org/10.3390/ijerph15040800
- Krafft, C. E., Schwarz, N. F., Chi, L., Weinberger, A. L., Schaeffer, D. J., Pierce, J. E., Rodrigue, A. L., Yanasak, N. E., Miller, P. H., Tomporowski, P. D., Davis, C. L. & McDowell, J. E. (2014). An 8-month randomized controlled exercise trial alters brain activation during cognitive tasks in overweight children. Obesity (Silver Spring), 22(1), 232-242. https://doi.org/10.1002/oby.20518
- Tilp, M. S., C. Payer, G. Presker, M. Fink, A. . (2019). Physical Exercise During theMorning School-Break Improves Basic Cognitive Functions. Mind, Brain and Education, 14(1), 24-31.