Det er vanskelig å ta inn over seg hvor kritisk arbeidsminnet faktisk er for små barn. Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg gjorde testen som følger under her. Vil du selv føle på hvor snever denne flaskehalsen i hjernen faktisk er, trenger du en stoppeklokke og penn og papir.
Deretter gjør du som følger (NB! Det er viktig at du gjennomfører ett trinn om gangen, uten å lese gjennom hele testen først.) Her kommer det en samling med ord. Du skal nå gi deg selv ett minutt på å huske så mange av disse ordene du klarer. Deretter noterer du ordene du husker. Ikke les videre før du har utført denne oppgaven!
tråd | sy | seng | pledd |
fingerbøl | stoff | hvile | sløve |
pins | skarp | våken | drunte |
høystakk | injeksjon | trøtt | snorke |
øye | spiss | drøm | blund |
strikke | sprøyte | slumre | gjespe |
Sjekk så hvor mange du hadde rett. Sannsynligheten er stor for at du husket langt flere enn syv, ja kanskje du husket så mange som 12–15. Men var noen av minnene dine falske? Husket du for eksempel «nål» eller «sove»? Det er det nemlig mange som gjør, og det skyldes at hjernen lagrer ting som hører sammen i et slags mønster.
Lagringsmønster
Fremkaller vi litt av mønsteret, følger resten gjerne etter. Så når vi leser «drunte», «sløve» og «snorke», er det lett å tro at vi har lest «sove». Det samme kan ha skjedd da du leste «tråd» og «sy». Da manglet jo bare «nål». Ordene du husket ble fremkalt fra arbeidsminnet ditt.
Informasjon lagres flere steder
Det er flere områder i hjernen som skaper dette minnet, og sammen gir de oss evnen til å håndtere fire–syv biter med informasjon om gangen. Når du klarte å huske flere, skyldes det at mange av ordene var kjente fra før. De var allerede lagret i langtidsminnet ditt, og arbeidsminnet og langtidsminnet samarbeidet.
Testen viser deg derfor følgende: Det som hører sammen, blir lagret sammen i hjernen og er samlet som én informasjonsbit. Derfor er det lettere å holde orden på mange ting om gangen når det vi tenker på er kjent. Ta nå en ny test. Den skal du utføre akkurat som den forrige, men nå skal du forsøke å huske disse ordene. Igjen har du bare ett minutt til å memorere ordene før du begynner å skrive dem ned uten å se på dem. Ikke les videre før du har utført denne oppgaven!
lysosym | glutamin | cytosin | tromboxan |
PPAR | aspartam | melatonin | TNF-a |
fos | serine | tryptofan | golgi |
c-myc | glukose | guanin | spindel |
interferon | adenosin | thyroxin | laktose |
mitose | thymin | leukotrien | enzym |
Hvis du ikke kan mye kjemi eller biokjemi, er sjansen stor for at du nå kjente deg rimelig overveldet og bare husket to–fem ord. I så fall fikk du kjenne på hvordan hjernen vår har det når den skal lære noe helt nytt og ukjent.
Arbeidsminnets begrensninger
Arbeidsminnet har som nevnt liten kapasitet, og når det blir fullt, er vi sjanseløse. Slik har mange barn det i klasserommet hver eneste dag. Når arbeidsminnet overbelastes, blir barn sjanseløse og gir opp. Mange av mattebøkene på skolen, er fulle av tekst, illustrasjoner og et utall utfordringer på hver side. Barn blir overveldet bare av å kaste et blikk på sidene og får aldri anledning til å fokusere på en enkelt ferdighet om gangen. Dermed blir det krevende, om ikke umulig for barn å lære noe som helst.
Mer om arbeidsminnet
Som foreldre ønsker vi å gjøre det vi kan for å hjelpe barna våre. I boken Ditt smarte barn forteller jeg hvordan barnas hjerne fungerer og utvikler seg, og om hvilke grep du kan ta for å stimulere ditt barns hjerne på riktig måte. Da vil barnet få det best mulige utgangspunktet for å lære å lese, skrive og regne matte – men også for å utvikle sin kreativitet, få god motorikk og – ikke minst – koble av og hvile. Du får mange praktiske tips og øvelser som vil skape læreglede og gi mestringsfølelse.
Få gratis kapittel av boken Ditt Smarte barn
Meld deg på i skjemaet så sender vi deg ditt gratis kapittel!